Persbericht 11 november 2024 - Provincie weigert openheid van zaken

 

Onbegrip bij Vereniging over geheimhouding over N629

 

Ondanks herhaalde toezeggingen weigert de provincie inzagete geven in belangrijke documenten over de N629. Voor 7 november jl. zou inzage worden gegeven in het verslag van de Stuurgroep over de N629 van 26 september tussen Provincie en de gemeentes Dongen en Oosterhout. Ondanks de toezeggingen houdt men het verslag geheim. Een kwalijke zaak, vindt René Roovers van deVereniging die in reactie hierop een officieel openbaarheidsverzoek volgens de WOO bij de provincie heeft ingediend: ‘Hierin vragen we niet alleen het verslagvan dat overleg op, maar ook alle e-mails tussen bijvoorbeeld omgevings- enprocesmanagers en alle andere documenten rond de N629'.

 

Deze openbaarheid is van groot belang omdat er binnenkort belangrijke beslissingen worden genomen over de N629. In december 2024 wordt in de gemeenteraad van Oosterhout een besluit genomen over de ontsluitingsweg via een rotonde op de Heistraat van industrieterrein Everdenberg Oost. Dat dreigt te worden geregeld met een afwijkende procedure.

Eind dit jaar of begin volgend jaar zal er een definitieve keuze worden gemaakt of de nieuwe N629 wordt aangelegd. Dit  hoort niet in de achterkamertjes te worden besloten, en dus willen we over alle informatie die tot het besluit leidt, beschikken.

Ook voor weggebruikers is het belangrijk te weten wat ergaat gebeuren, omdat er door het hap-snap-beleid van de provincie een verkeerschaos dreigt te ontstaan. Ook de veiligheid van de fietsers en schoolgaande jeugd is niet gegarandeerd. Openheid is daarbij van belang. Eerder al moest de gemeente Dongen toegeven dat de communicatie over de voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe rotonde op de Heistraat niet in orde was.

Openheid over de N629 geeft ook duidelijkheid over andere zaken die het natuurgebied het Blik en de Duiventoren op dit moment bedreigen, zoals de aanleg van een toekomstig industriegebied van Rodenburg naast de Duiventoren. Hierover loopt op dit moment een rechtszaak.

 

De provincie moet na het indienen van het officiële WOO-verzoek binnen 4 weken over de brug komen op straffe van een dwangsom. Datzou mooi op tijd zijn, voordat de zaken in de gemeenteraden aan de orde komen. De Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik roept ook de gemeenteraden van Dongen en Oosterhout op om bij hun colleges van B&W openheid van zaken te eisen.



Nieuwsbrief 23 september 2024


N629/Heistraat: Tegen beter weten in. Het kan niet!
Het is al enige tijd stil rond de N629. De provincie zegt niets te melden te hebben. Toch is er achter de schermen van alles aan de hand. Via deze Nieuwsbrief willen we u informeren over de stand van zaken. Deze informatie hebben we mede verkregen door bij provincie en gemeente Dongen en Oosterhout een WOO verzoek in te dienen om inzage te krijgen in alle beschikbare informatie. Op basis daarvan zijn we tot de conclusie gekomen: Het PIP N629 voor de Bundeling Noord is onuitvoerbaar. Het enige alternatief is het verbeteren en toekomstbestendig maken van de bestaande weg.

Dus: Hak eindelijk knopen door. Voer in het belang van de weggebruiker, fietsers en OV de motie van Provinciale Staten voor een integrale aanpak van het bestaande tracé (plan 2011) zo snel mogelijk uit.


Onteigeningen
Twee percelen grond, die op het centrale deel van het tracé van de geplande nieuwe weg liggen, zijn niet in eigendom van de provincie. Het Koninklijk Besluit waarmee deze gronden onteigend konden worden, heeft de provincie op 6 juli 2024 laten verlopen. Dat betekent dat de hele onteigeningsprocedure opnieuw doorlopen moet worden. Dat kan jaren duren.
Aanbesteding
De provincie kon geen zekerheid geven dat een nieuwe weg daadwerkelijk aangelegd kon worden omdat er geen vergunning Wet Natuurbescherming uitgegeven kon worden vanwege de stikstofproblematiek. De aanbesteding is daarom in zijn geheel stopgezet.
Ambtenaren vervangen
Provinciale ambtenaren als de omgevingsmanager, die jarenlang bij het project betrokken waren, hebben ander werk gekregen. De huidige projectmanager heeft enkel tot taak het onderhoud aande bestaande weg voor te bereiden.
Aansluiting op Everdenberg Oost
De gemeente Oosterhout is een nieuw industrieterrein aan het ontwikkelen: Everdenberg Oost. De ontsluiting daarvan zou via een nieuwe N629 gebeuren. Er wordt nu gekozen voor een ontsluiting via een rotonde op de Heistraat. In de stukken staat dat dit een definitieve ont-/aansluiting zou worden. Het besluit hiervoor komt in november in de gemeenteraad van Oosterhout. Daarna wordt de vergunningsaanvraag ter inzage gelegd waarna er bezwaar en beroep mogelijk is.
Onderhoud bestaande weg
De inzet van beide gemeenten Oosterhout en Dongen en de provincie is om in 2027 groot onderhoud aan de bestaande weg te gaan uitvoeren. Dongen vindt b.v. dat de verouderde verkeerslichtinstallatie van de Steenstraat nu aangepakt moet worden. Dongen gaat er in de stukken vanuit dat de nieuwe weg er de komende 5 tot 10 jaar niet kan komen.
Nieuwe uitvoeringsovereenkomsten
Over het kostenplaatje door o.a. Everdenberg Oost wil Oosterhout een nieuwe uitvoeringovereenkomst afsluiten met de Provincie. Dongen wil ook zo’n nieuwe overeenkomst o.a. over de Steenstraat. De gemeenteraden moeten hierover geïnformeerd worden en dienen het uiteindelijke besluit hierover te nemen.
Bevorderen natuur
Afgesproken is dat de natuur in het gebied (percelen van den Assum en van de Noort) een extra kwaliteitsimpuls zou krijgen. Deze projecten zijn om onduidelijke redenen stopgezet.
Conclusie:
De aanpak van de N629/Heistraat is eenhapsnap beleid geworden. Sommige deelprojecten gaan wel door en andere niet. Van samenhang is geen sprake.
In 2018 nam Provinciale Staten een motie aan, waarin uitgesproken werd dat de bestaande weg aangepakt moest worden als de plannen voor de nieuwe weg op de lange baan zouden worden geschoven. Gedeputeerde Staten is verplicht die uit te voeren. We roepen iedereen op - zo snel mogelijk - het in 2011 afgesproken plan voor een integrale, veilige en toekomstbestendige weg, op de bestaande N629/Heistraat, weer op te pakken om deze impasse te doorbreken.


Voor meer informatie en toelichting:
Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik
René Roovers (voorzitter)
Mobiel 06 24773824
Email: rooversr@xs4all.nl
Milieuvereniging Oosterhout
Sietzke Schokker
Mobiel 06 23819921
Email: sietzke@ziggo.nl


Bezoek Hoorzitting Wet Natuurbescherming marterachtigen Den Bosch 15 januari 2024

René Roovers, advocaat Jan Eelco Dijkstra en Jan Kosse - verslag


Toen de hoorzitting begon ging dit niet al te soepel, er werd van ons verwacht dat we een pleidooi zouden houden, maar Jan Eelco kaatste de bal terug. Ook van de uitvoerende kant was hier geen behoefte.

Toen werd er een opening gezocht en daarna kwam de discussie op gang.

Volgens de beleidsmakers zijn de compenserende maatregelen ruim voldoende, zoveel zelfs dat de compensatie aan de zuidkant eigenlijk niet meer nodig is. Er wordt aan de noordkant 2000 meter meer natuur gemaakt dan er verloren gaat, ook is de nieuwe natuur veel beter voor de bunzing.

We hebben dat weerlegd door erop te wijzen dat er nu een rustgebied is en dat de weg deze totaal vernielt.

Ook de bereikbaarheid van het zuiden hebben we met argumenten van Peter Graafmans weerlegd.

De commissie stelde veel kritische vragen naar de beleidsmakers, ze kwamen vaak met vage antwoorden.

Ook heeft Jan Eelco nog eens de haalbaarheid van het nieuwe tracé aangehaaldivm stikstof en nogmaals op gewezen op de alternatieven.

Dat was nu niet aan de orde volgens de beleidsmakers. Op de vraag wanneer het duidelijk zou zijn wanneer het project kon starten kon niemand een duidelijk antwoord geven.


Over 6 weken kunnen we de uitslag verwachten.


Persbericht
Dongen/Oosterhout 1 september 2023
Het nieuwe coalitieakkoord van Brabant geeft goede handvatten voor het plossen van de verkeers- en veiligheidsproblematiek van de N629. Er bestaan grote problemen met het verkrijgen van een stikstof-vergunning voor een nieuwe weg N629; de Bundeling Noord. Die nieuwe weg lijkt de komende jaren onuitvoerbaar, maar ook gezien de gestegen kosten onbetaalbaar. Daarom roepen de milieuverenigingen op, zoals in het coalitieakkoord wordt  aangegeven, om zo snel mogelijk in te zetten op innovatie en onderhoud van de bestaande N629. De milieuverenigingen vinden dat het huidige budget ingezet dient te worden voor dit doel. Daarmee kan de natuur het beste gediend worden en kan de veiligheid en leefbaarheid van de verbinding tussen Oosterhout en Dongen het snelst worden gewaarborgd. Bewoners en weggebruikers hebben na jarenlange vertragingen recht op een oplossing.

René Roovers - Voorzitter Spaar de Duiventoren en het Blik
————————————————————————————————————————
Citaat uit Coalitieakkoord onderdeel Infrastructuur 1 september 2023
Infrastructurele projecten staan onder druk. De uitvoering komt mogelijk in
gevaar door de uitstoot van stikstof, het tekort aan grondstoffen en stijgende
kosten. Hierdoor komen wij ook budget tekort voor de projecten die nog op de
planning staan. Daarom verlengen we het Spaar- en Infrafonds (SIF) met vier
jaar tot en met 2034. In de komende bestuursperiode zullen wij scherpe keuzes
moeten maken in wat wel en niet kan. We focussen ons op de projecten waar de
grootste knelpunten ontstaan. Het gaat om de aanpak van de verkeers- en
veiligheidsproblematiek van de N629. Ook stimuleren wij het Rijk om de
Rijksweg N65/ Programma Hoogfrequent Spoorvervoer zo snel mogelijk op te
pakken. Tot slot wordt bij de ontwikkeling van de N279 een 2x2-variant in de
afweging meegenomen.
We spannen ons in om onze infrastructurele projecten zoveel als mogelijk
toch door te laten gaan door de vermindering van de stikstofuitstoot van
projecten en zo nodig door aanpassingen. Daarbij is het wel essentieel dat
projecten ook een beroepszaak bij de Raad van State kunnen doorstaan. Als het
op korte termijn niet mogelijk is vergunningen te krijgen om grote
aanpassingen aan de infrastructuur te doen of nieuwe infrastructuur aan te
leggen, dan zetten we in op (grootschalig) onderhoud. Hiermee borgen wij de
veiligheid van onze wegen en voorkomen wij verslechtering van onze
wegennet.



Nieuwsbrief Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik
Dongen, 23 mei 2023
De natuur is de winnaar
De provincie heeft vorige week via een N629 Nieuwsbrief laten weten, dat de
voorbereidingen voor de aanleg van fase 2 van de N629 voor onbepaalde tijd zijn stilgelegd. De provincie krijgt geen vergunning voor de weg als gevolg van de stikstof-uitstoot op de Natura 2000 gebieden.
We zijn hier als Vereniging heel blij mee. Het is een mooi resultaat dankzij jarenlange inzet van de werkgroep en de leden. Hiervoor willen we iedereen van harte bedanken.
We denken dat voor dit moment een nieuwe weg waarschijnlijk van de baan is. Maar het nieuwe College van Gedeputeerde Staten moet nog wel het definitieve besluit nemen. We zullen als bestuur en actieve werkgroep alert de ontwikkelingen blijven volgen. We hebben meteen aan provinciale statenfracties gevraagd om de kwestie N629 te bespreken zo alle gevolgen helder te krijgen.
Helder krijgen wat de gevolgen zijn!
Het nieuwe College van Gedeputeerde Staten moet het definitieve besluit dus nog
nemen. Maar het nu on hold en in de ijskast zetten van de N629, heeft zeer grote
consequenties. Om er enkele te noemen: Het hele project zal dan opnieuw van voren af
aan beginnen. Dat zal jaren kosten, omdat onder andere de onteigeningsprocedures
opnieuw moeten(het Koninklijk Besluit verloopt na twee jaar). Ook moeten alle
onderzoeken rond de Wet Natuurbescherming opnieuw uitgevoerd worden en zal de
aanbestedingsprocedure opnieuw moeten.
Stikstof
De N629 heeft op het gebied van stikstof niet de prioriteit. Eerst zal er stikstof-ruimte
moeten komen voor de natuur. Daarna komen de PAS-melders. Ook het uitkopen van
boeren om extern te kunnen salderen ligt gevoelig. Tot slot gaan andere mobiliteitprojecten
voor en moet er stikstof-ruimte gezocht worden voor woningbouw. De kans, dat
er dus stikstof-ruimte voor de N629 overblijft, is nagenoeg nihil.
Hoe verder?
De huidige weg blijft nu (voorlopig) in provinciale handen. De provincie moet het
achterstallig onderhoud gaan doen. Ook moeten er maatregelen genomen worden voor
de veiligheid van de weg. Al bij al betekent dat er begonnen moet worden met het
opknappen van de bestaande weg. En dat is precies wat we altijd hebben voorgesteld:
een veilige verkeersverbinding van Dongen naar Oosterhout over de bestaande route, in
een groene omgeving en het behoud van de Duiventoren en het Blik. Met een mooi
fietspad langs het kanaal. Het staat er goed voor maar de kogel moet nog wel door de
kerk.
We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Mocht je suggesties of vragen
hebben, dan horen we dat graag.


Bezwaar Natuurvergunning Rodenburg/Protix -26 maart 2023
De Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik en de Milieuvereniging Oosterhout hebben een bezwaar ingediend tegen de Natuurvergunning voor de uitbreiding van Rodenburg/Protix naast industrieterrein de Vijf Eiken. Het bezwaar betreft de interne saldering in de stikstofparagraaf. Met deze vergunning werkt de provincie mee aan extra uitstoot van stikstof en stank. De Milieuverenigingen maken bezwaar tegen de berekening van de stikstof: ’Hiermee wordt geprobeerd een nieuw geitenpaadje te vinden. We hopen dat
de rechter hier niet in mee gaat’, aldus René Roovers van de Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik.
De milieuverenigingen zetten bovendien vraagtekens bij het feit dat de vergunning aangevraagd wordt door Rodenburg terwijl het vooral gaat om de vestiging van de larvenfabriek van Protix. Het betreft een industriecategorie 4.3 bedrijf met een schoorsteen van dertig meter hoog bij de Duiventoren. Protix is bekend omdat het ook al in Dongen en Bergen op Zoom is gevestigd. In Dongen waren er problemen met de vergunningen. Ook deze uitbreiding van Rodenburg/Protix ligt
al enige tijd onder vuur. In 2021 ondertekenden 900 mensen de petitie ‘Geen Stank en Meer
Natuur’.
Met de aanvraag voor een natuurvergunning wordt vooruitgelopen op de politieke besluitvorming
in de gemeenteraad van Oosterhout. Het bestemmingsplan en het provinciale herbegrenzingsluit
voor de uitbreiding is daar nog niet aan de orde gekomen. ‘De Oosterhoutse politiek gaat haar
verantwoordelijkheid hiermee uit de weg en legt die op de schouders van de rechter’, vinden de
milieuverenigingen.

Themabijeenkomst provinciehuis Den Bosch
Totale impasse N629 dreigt
Stikstof-problemen en andere procedures zorgen er voor dat het project (fase 2) voor de geplande Bundeling Noord N629 muurvast zit. Daar lijkt de komende tijd - mogelijk jaren - weinig verandering in te komen, zo bleek vrijdag 17 februari op de informatieve themabijeenkomst N629 op het provinciehuis. De meningen over een oplossing liepen fors uiteen. Aan de ene kant stonden de gemeenten die vasthouden aan het oude plan uit 2018. ‘De schop moet nu de grond in!’, zo betoogden de wethouders de Jong van Dongen en Kastelijns van Oosterhout.
Daartegenover het voorstel van de Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik en de BMF voor een heroverweging waarbij het alternatief uit 2011 ‘de Parallel Noord’ nog eens goed bekeken moet worden. Zij zijn van mening dat het plan daardoor wel losgetrokken kan worden.
De belangrijkste vragen bleven op deze informatieve bijeenkomst echter jammer genoeg onbeantwoord. ‘Het is wel duidelijk dat door de beperkte stikstof-ruimte niet alles meer onbeperkt door kan gaan’, zo maakte Sietzke Schokker van de Milieuvereniging Oosterhout duidelijk. Het is onmogelijk en te kostbaar om bijvoorbeeld alle boerderijen uit te kopen. Maar welke prioriteit de N629 ten opzichte van andere projecten als woningbouw, natuurherstel, of andere provinciale infrastructuurprojecten heeft, kregen de Statenleden niet te horen. Ook de vraag naar de enorme kostenstijgingen en hoe die verantwoord moeten worden, werd van de kant van de provincie niet beantwoord.
Femke Dingemans, directeur van de Brabantse Milieuorganisatie, betoogde dat de stikstofpauze constructief benut kan worden om alle opties nog eens goed te bekijken. 'Laten de Staten een debat houden waarin alle belangen met elkaar worden afgewogen’, aldus Dingemans.
René Roovers is bang dat de impasse leidt tot verdere vertraging: ‘We hebben hetzelfde belang als omwonenden zoals de aanwezige Baanbrekers. Het voorstel voor de Parallel-Noord zou wel eens het snelst te realiseren kunnen zijn. Ook de automobilisten hebben belang bij een snellere aanpak. En tel daarbij op het voordeel dat het voor de natuur en de leefbaarheid het beste uit zal pakken’.


Insprekers wethouder de Jong, René Roovers Spaar de Duiventoren, wethouder Kastelijns van Oosterhout

17 febrari 2023: Themadag N629 van de Provinciale Staten om 13.00 uur in het Provinciehuis te Den Bosch.


7 februari 2023: Oproep aan ondertekenaars van de slotverklaring om 9 januari j.l én alle leden om mee te gaan naar de Themadag N629 van de  Provinciale Staten op 17 febrari a.s.. Zie Oproep en Persbericht in  Nieuws .


9 januari 2023: Lees verder in het Persbericht over de informatieavond Cammeleur Dongen (20:30u): N629 opnieuw op de politieke agenda in  Nieuws.